Projekto tikslas: inovatyviais sprendimais, paremtais švietimo turiniu bei gamtos mokslų simuliacijomis, aktualizuoti augalijos svarbą žmonijai.
Projekto uždaviniai tikslui pasiekti:
- skatinti aktyvų moksleivių domėjimąsi aplinkos saugojimo procesais;
- formuoti asmeninės atsakomybės įpročius gyvosios gamtos atžvilgiu;
- populiarinti gamtos mokslus, ypač įvairias biologijos kryptis;
- siekti, kad moksleiviai ateityje savo darbo karjerą sietų su gamtos mokslais.
Projekto aktualumas:
Aukštaitijos nacionaliniame parke įkurta augalų simuliacinė tyrimų laboratorija moksleivius kvies mokytis per patyrimą gamtos mokslus ne mokykloje. Susitinkant su mokslininkais, susipažįstant su ateities profesijomis, sprendžiant realias užduotis, moksleiviai kurs asmeninį santykį su gamta bei mus supančiu pasauliu. Augalų tyrimo labaratorijoje, inovatyviomis edukacinėmis programomis, paruoštomis kartu su gamtos ir tiksliųjų mokslų mokytojais, moksleiviai praktiškai naudodami įgytas žinias:
- pažins augaliją nuo praeities - gilindamiesi į evoliucinės biologijos retų rūšių pažinimą,
išsaugojimą;
- tyrinės dabartį - jungdami tarpdisciplininių gamtos mokslų žinias;
- išbandys ateities mokslų galimybes - susipažindami su astrobiologijos mokslu;
Projekto partneriai:
VU mokslininkai - biologai, astrobiologai;
Mokytojai (biologijos, chemijos, fizikos, IT);
Robotikos specialistai;
Glaustas projekto aprašymas:
Aukštaitijos nacionaliniame parke įkurdinama stiklinė augalų tyrimų laboratorija, kurioje bus rengiamos nuotolinės augalų sodinimo ir stebėjimo mėnulio paviršiuje eksperimentinės simuliacijos, ekskursijos, edukacijos, susitikimai, konferencijos bei seminarai.
Augalų auginimo imuliacijos etapai pagal ugdymosi proceso eigą:
- Simuliacijai svarbių ir pagal ugdymo programų turinį žinių pateikimas (biologija, chemija, fizika), įvedimas į temą;
- Misija į mėnulį, naudojant video žaidimo simuliaciją (fizika, matematika, astronomija), iššūkis komandoms;
- Augalo sodinimas dirbtiniame regolite roboto pagalba (biologija, IT/robotika), patyriminis procesas;
- Augalo ilgalaikė nuotolinė priežiūra ir pokyčių stebėjimas/fiksavimas, atsakomybių ir nuoseklios praktikos formavimas;
- Augalo stebėjimo apdorotų duomenų analizės pristatymas, kritinio mąstymo ugdymasis;
- Augalo perdavimas eksperimente dalyvavusiai klasei, ilgalaikių/tvarių santykių kūrimas;
MĖNULIO LABORATORIJA - unikali Mėnulio laboratorija, įkurta ovalo formos pastate- kupole. Tai autonominio šildymo augalų auginimo laboratorija, skirta visuomenės edukacijos ir mokslo poreikiams, tyrinėti biologinę įvairovę ir ateities mokslą. Laboratorija bus naudojama įvairiems moksliniams eksperimentams, augalų auginimui simuliacinėje Mėnulio aplinkoje, siekiant išsiaiškinti, kokios yra minimalios augalų augimo sąlygos, retų augalų rūšių, vietinio biotopo išsaugojimui ir tyrimams. Taip pat erdvė bus pritaikyta konferencijoms, įvairioms grupinėms veikloms, švietėjiškoms eksperimentinėms dirbtuvėms.
Laboratoriją sudaro:
- mėnulio paviršiaus meninė instaliacija;
- augalų sodinimo vietos su dirbtiniu regolitu;
- robotinė ranka, kuri sodina augalus (su sėklų paėmimo ir augalų sodinimo funkcijomis);
- robotinės rankos judėjimo trajektorija bėgeliu;
- specialus apšvietimas augalams;
- augalų stebėjimo web kameros ir jų judėjimo mechanizmas;
- vieta sėkloms;
- reguliuojamas elektrinis šildymas;
- nuotoliniai davikliai (temperatūros, oro drėgmės, apšvietimo);
- robotinės rankos valdymo pultas (kompiuterinės programos su reikiamomis funkcijomis);
Mėnulio laboratorijos nuotolinio augalų sodinimo bei stebėjimo eksperimentuose dalyvauja 8 - 9 klasių moksleiviai, kurie dar tik planuoja rinktis mokomųjų dalykų profilius bei profesiją.
Šių eksperimentų tikslas, sudaryti realias sąlygas moksleiviams, per asmeninį patyrimą, atrasti gamtos mokslų galimybių spektrą, išbandyti mokslininko profesiją, sužinoti apie lokalius bei
globalius gamtos aktualiausius iššūkius bei sąmoningai prisiimti atsakomybę už tai, koks bus ateities pasaulis.
Augalo sodinimo dirbtiniame regolite dalyvauja visa klasė:
- Pirmas etapas: klasė įgyja žinias integruotoje gamtos bei tiksliųjų mokslų patyriminėje paskaitoje.
- Antras etapas: klasė skirstoma į komandas, kuriose veikdami skirtingais vaidmenimis, moksleiviai turi įveikti raketos paleidimo ir nutupdymo mėnulio paviršiuje kompiuterinės simuliacijos iššūkį.
- Trečias etapas: laimėjusi komanda turi galimybę, nuotoliniu pultu valdyti robotinę ranką, kuri sodina dirbtiniame regolite klasės augalą.
- Ketvirtas etapas: klasė gauna savo augalo skaičių ir instrukcijas kaip jį gali stebėti bei rinkti informaciją nuotoliu. Stebėjimo ir duomenų analizės procesai gali būti integruojami į mokomųjų dalykų turinius. Surinkta, apibendrinta medžiaga moksleiviai bus kviečiami pasidalinti konferencijoje.
- Penktas etapas: klasė gali rinktis ar augalą pasiima ir augina toliau savo mokykloje, ar prisideda prie Aukštaitijos Nacionalinio parko augalų ekspozicijos plėtros.
TYRINĖJIMO ERDVĖ - įkurta ovalo formos pastate-kupole, vieta skirta pažinimui, eksperimentams, paskaitoms ir edukacijoms. Tyrinėjimo erdvę sudaro:
- transformuojami moduliniai stalai, kėdės;
- pagrindinis stacionarus kompiuteris;
- planšetės;
- interaktyvi lenta;
- mikroskopai;
- įvairios medžiagos eksperimentiniams tyrimams;
- priemonės edukacijoms ir eksperimentams.
Šioje erdvėje vyksta integruotos pamokos, įvairios edukacijos, eksperimentiniai tyrimai, seminarai, susitikimai bei konferencijos. Modulinius baldus transformuojant galima kurti skirtingas erdves, skirtingiems poreikiams. Erdvė pritaikyta įvairaus amžiaus grupių poreikiams atliepti.
Tyrinėjimų erdvės veiklos, sukurtos projekto metu:
- Skirtingų gamtos temų pažinimo edukacijos per įvairias formalaus ugdymo užduotis (1 - 4 kl. ir 5 - 8 klasių moksleiviams);
- Teminės - mokslinės edukacijos, naudojantis įvairiomis technologijomis: planšetėmis, mikroskopais, mikrogravitacijos mechanizmais, vykdant įvairius ekperimentus (9 - 12 kl. mokiniams);
- Specializuotos atraktyvios edukacijos - teminės ekskursijos plačiajai visuomenei, skirtos:
* pažinti Aukštaitijos Nacionalinį parką;
* atskleisti istorinių augalų kontekstą;
* aktualizuoti nykstančių augalų rūšių problematiką;
- Patirtiniai susitikimai su įvairių sričių gamtos mokslininkais, skirti susipažinti su naujausiais moksliniais pasiekimais, atradimais ir gamtosauginėmis problemomis bei iššūkiais;
- Atviri visuomenei/vyresnių klasių moksleiviams teminiai mokslininkų seminarai, skirti pristatyti skirtingas biologijos temas bei tarpdisciplinines jungtis: neurobiologija, augalų evoliucija, augalų nauda žmogui, skirtingi biomai, subkultūrų formavimasis ir nykimas, ekologija, biochemija, biofizika, astrobiologija ir kt.
- Mokslinė konferencija, skirta moksleiviams bei mokslininkams dalintis sukaupta patirtimi bei kurti dialogu grįstą visuomenės ir mokslininkų susitikimų tradiciją;