D4 dviračių maršrutas „Pamatyti DAUG“

Parsisiųsti
Keliavimo būdas: Maršruto atstumas: 58 km Maršruto trukmė: 11 val.
Asfaltas: 50% Žvyrkelis: 25% Miško kelias: 25%

Žiedinis sudėtingas vienos dienos dviračių maršrutas, prasidedantis Palūšėje.

Palūšė - Antalksnė. Maršruto pradžia prie Aukštaitijos nacionalinio parko lankytojų centro. Nuo stovėjimo aikštelės važiuokite į kairę. Pravažiavę parduotuvę sukite į dešinę. Pašakarvio gatvėje asfalto danga netrukus baigiasi. Žvyrkeliu važiuokite apie 2,5 km. Ties Šilinės kaimu kelias daro staigų posūkį į kairę. Ties pamiške žvyrkelis pereina į miško keliuką. Važiuokite juo iki Šakarvos stovyklavietės. Važiuokite toliau ir už 50 m atsiremsite į asfaltą. Sukite į dešinę, važiuokite į Šakarvos kaimą. Netrukus privažiuosite sankryžą, joje sukite į dešinę, Kirdeikių link. Už 4,3 km Kaukiškėje prie kelio yra atokvėpio aikštelė. Už 1,5 km nuo Kaukiškės sankryžoje sukite dešinėn į Antalksnės kaimą. Ties sankryža ant kalvos stovi trys skulptūros. Maždaug už 0,5 km privažiuosite Antalksnę.

Antalksnė - Ginučiai. Kaimo sankryžoje sukite į dešinę. Dar už 250 m pasukite į kairę ir važiuokite Salų kaimo. Privažiavę sankryžą sukite į kairę ir važiuokite Salų II kaimo link. Kaimo pradžioje pravažiavę dešinėje kelio pusėje stovintį kluoną sukite į dešinę ir važiuokite iki trišalės sankryžos, esančios prie Linkmeno ežero. Pasukite į kairę ir pravažiavę ežerų protaką pasieksite Ladakalnį. Nuo jo leiskitės žemyn tokiu pat takeliu, Ginučių piliakalnio link, šiaurės kryptimi. Privažiavę asfaltą sukite į dešinę. Už 700 m Ginučių piliakalnio papėdėje įrengta atokvėpio aikštelė. Nuo Ginučių - Papiliakalnės piliakalnio iki Ginučių kaimo važiuokite asfaltuotu keliu. Privažiavę trišalę sankryžą sukite į dešinę. Už 600 m privažiuosite vandens malūną.

Ginučiai - Kirdeikia - Stripeikiai. Apžiūrėję Ginučių malūną grįžkite tuo pačių keliu iki paskutinės sankryžos. Sankryžoje keliaukite tiesiai. Už maždaug 1,2 km dešinėje kelio pusėje rasite atokvėpio vietą ir Šiliniškių apžvalgos bokštą. Nuo jo toliau keliaukite asfalto keliu, kol pasieksite trišalę sankryžą. Joje sukite dešinėn. Už 400 m dar viena sankryža. Laikykitės pagrindinio kelio ir dar kartą sukite dešinėn, kirdeikių miestelio link. jame galima apžiūrėti bažnyčią. Už miestelio išvysite ženklą - nuorodą į Senovinės bitininkystės muziejų. Sukite į dešinę. Keliaukite žvyrkeliu šiaurės kryptimi. Įvažiavus į mišką maždaug už 150 m įdešinę atsišakoja miško keliukas, vedantis prie Pakaso vandens malūno. Apžiūrėję malūną grįžkite į pagrindinį kelią. Sukite į dešinę ir važiuokite iki Stripeikių kaimo.

Stripeikiai - Daunoriai. Privažiavę kaimo kryžkelę sukite dešinėn. Pervažaiavę Stripeikių kaimą kairėje pusėje ant kalnelio išvysite Senovinės bitininkystės muziejų. Apžiūrėję ekspoziciją grįžkite į Stripeikių kaimą. Keturšalėje sankryžoje sukite į dešinę ir važiuokite šiaurės kryptimi. Maždaug už 2,5 km pasieksite sankryžą Varniškių kaime ( sankryžoje pasukę į dešinę už 1,7 km patektumėte į Varniškių II etnografinį kaimą; jį apžiūrėjus reikia grįžti tuo pačių keliu ir sankryžoje sukti į dešinę). Važiuokite tiesiai šiaurės kryptimi. Už 2 km atsidursite Daunoriuose.

Daunoriai - Vaišniūnai. Privažiavę kaimą sukitę į dešinę. Kaime galite apžiūrėti bažnyčią. Privažiavę dar vieną trišalę sankryžą vėl sukite į dešinę. Keliaukite žvyrkeliu maždaug 5,5 km. Ties Vaišnoriškės kaimu kelias šakojasi. kaimas yra kairiau, kitoje upės pusėje. Apžiūrėję kaimą grįžkite atgal, sankryžoje laikykitės kairės pusės. Už 1,5 km pateksite į etnografinį Strazdų kaimą. Už Strazdų kaimo bus tiltas per Būkos upę. Maždaug už 200 m nuo tilto yra sankryža, joje sukite į dešinę, Šuminų link. Kaime privažiuosite sankryžą, sukite į kairę. Toliau keliui šakojantis laikykitės dešinės. Maždaug už 3 km nuo Šuminų privažiuosite asfaltą. Sankryžoje sukite į kairę. Už 600 m atsidursite Vaišniūnuose.

Vaišniūnai - Palūšė. Pravažiavę kaimą sukite į dešinę, ignalinos link. Nuo kryžkelės nuvažiavus apie 4,6 km miškas baigiasi.Dešinėn pamiške veda nedidelis asfaltuotas keliukas. Juo pavažiavę apie 0,5 km pasieksite Gaveikėnų malūną. Nuo malūno važiuokite tiesiai per Gaveikėnų kaimą. Kaimo gale, kur asfaltuotas kelias daro staigų posūkį kairėn, važiuokite tiesiai. Dešinėje prasideda miškas, kairėje - fermos pastatai. Už 0,5 km kairėje bus proskyna. Iškart už jos į kairę atsišakoja miško keliukas, į kurį ir reikia pasukti. Pavažiavę miško keliuku apie 0,5 km išvažiuosite į asfaltuotą kelią. Sukite kairėn. Už 300 m į dešinę atsišakoja miško keliukas, kuriuo ir reikia važiuoti. Už 300 m keliukas atsiremia į asfaltuotą kelią. kirtę kelią iškart sukite dešinėn į dviračių taką. Asfaltuotas dviračių takas eina mišku lygiagrečiai su pagrindiniu keliu ir baigiasi Palūšėje.

Naujas segmentas
Maršruto pradžia. Nauja atkarpa
Trukmė: 20 min. Atstumas: 4.4 km
Šakarvos II pilkapiai
Pilkapynas įrengtas netoli protakos tarp Šakarvų ir Žeimenų ežerų. Jame yra apie 40 pilkapių. Sampilų skersmuo – 8-15 m, aukštis – iki 1 m. Pilkapynas naudotas IX-XII a.
Trukmė: 20 min. Atstumas: 4.1 km
Kaukiškės aikštelė
Trumpalaikio atokvėpio vieta keliaujantiems automobiliu, autobusu ar kita kelių transporto priemone. Nuo aikštelės atsiveria graži Lūšykščio ir Lūšių ežerų panorama. Esant palankioms oro sąlygoms iš čia netgi galima pamatyti Palūšės bažnyčią. Sutvarkytoje aikštelėje įrengti suolai ir stalai atsikvėpti ir užkąsti. Atvykstančius pasitinka Ignalinos krašto tautodailininkų Jono Grundos ir Raimundo Žievio skulptūra.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 1.4 km
Antalksnės skulptūrų ansamblis
Trijų menininkų projektas - medžio skulptūrų ansamblis bibliniais motyvais "Antalksnės kalnelyje" šalia Antalksnės kaimo.
Trukmė: 30 min.
Trukmė: 15 min. Atstumas: 2.8 km
Etnografiniai kaimai: Salos II
Salomis vadinami du kaimai. Abu jie yra savotiškame pusiasalyje tarp Asalnykščio, Linkmeno, Alksno ir Alksnaičio ežerų. Vienintelis kelias į pusiasalį veda iš Antalksnės. Pagal rašytinius šaltinius Salų II užusienyje gyveno gausi Kudabų šeima. Ir dabar čia gyvena žmonės šia pavarde. Kaimelis išsiskiria savo unikalia architektūra ir išplanavimu, todėl čia įsteigtas Salų kultūrinis rezervatas. Gaila, bet nuo 19 a. išliko tik pirkia ir svirnas. Kiti trobesiai statyti jau 20 a. pradžioje. Pėsčiomis į Salas II galima patekti ir nuo Ladakalnio, liepteliu perėjus ežerus...
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 1.8 km
Ladakalnis
176 m aukščio virš jūros lygio kalnas, stūksantis Šiliniškų gūbrio kalvų grandinėje, kuri lyg pašiaušta drakono ketera nutįsta į abi puses kiek tik užmato akys. Manoma, kad ant šio kalno buvo aukojamos aukos baltų deivei Ladai – didžiajai Motinai, viso pasaulio gimdytojai. Nuo šio kalno atsiveria nuostabi panorama: matosi net 6 ežerai. Ladakalnis paskelbtas geomorfologiniu gamtos paminklu.
Trukmė: 25 min.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 850 m
Ginučių ir Papiliakalnės piliakalniai
IX - XII a. archeologijos paminklas įrengtas ir naudotas gynybai jau I tūkstantmetyje po Kr. Piliakalnių kompleksas įrengtas aukšto, masyvaus, pailgo Šiliniškių gūbrio vidurinėje dalyje. Manoma, jog čia  XIII - XV amžiuose stovėjusi garsioji Linkmenų pilis, H.Vartbergės aprašyta dar 1373 m. Spėjama, kad XIII a. pilį valdė Mindaugo seserėnas Lengvenis. Ant piliakalnio stovi paminklinis akmuo, bylojantis, kad prieš karą čia lankėsi prezidentas Antanas Smetona.
Trukmė: 30 min.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 2.3 km
Ginučių vandens malūnas
 Ginučių vandens malūnas saugomas valstybės kaip XIX a. technikos paminklas. Šiaurinėje pastato dalyje įrengta muziejinė malūno ekspozicija, o pietinėje dalyje - dviviečiai svečių kambariai su patogumais. Juose gali apsistoti iki 8 asmenų.  Jaukioje virtuvėje patiems galima pasigaminti maistą arba pietauti vasarą veikiančiose kavinėse. Malūne įrengta sauna, kur pasikaitinus atvėsti galima Srovės upėje ar po kriokliu. Norintys geriau pažinti parko ežerus ar pažvejoti, gali vietoje išsinuomoti valtis.
Trukmė: 15 min.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 2 km
Šiliniškių apžvalgos bokštas
2004 metais ant Šiliniškių gūbrio buvo pastatytas 60 m aukščio telekomunikacijų bokštas, kuriame 30 m aukštyje įrengta apžvalgos aikštelė, iš kurios galima apžvelgti maždaug 280 laipsnių panoramą.
Trukmė: 20 min.
Trukmė: 20 min. Atstumas: 4 km
Kirdeikiai
Kirdeikiai – kaimelis vakariniame parko pakraštyje. Gyvenvietės daugiafunkciniame centre įsikūrusi biblioteka, kurioje rengiamos kilnojamos parodos. Yra muziejinė ekspozicija, kurioje galima susipažinti su vietos šviesuoliais, pamatyti tradicinių buties rakandų. Kirdeikiuose stovi eklektinės architektūros, Švč. Jono Krikštytojo parapijos bažnyčia pastatyta ir įšventinta 1927 m. Prie bažnyčios Pakaso ež. pakrantėje įrengtas medinių skulptūrų takas.
Trukmė: 20 min.
Trukmė: 15 min. Atstumas: 3.3 km
Pakaso vandens malūnas
Malūnas pastatytas XIX a. Jo pastatas dviaukštis, pirmas aukštas ir cokolis sumūryti iš akmenų, antras aukštas medinis, apkaltas stačiomis lentomis.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 1 km
Senovinės bitininkystės muziejus
Stripeikiai  - seniausias Aukštaitijos nacionalinio parko kaimas. Pirmąsyk paminėtas Livonijos kronikose 1357 metais, nors šalia dunksantis pilkapynas skaičiuoja jau antrą tūkstantį metų. Kad bitininkystė buvo vienas iš svarbių pragyvenimo šaltinių, rodo tai, jog duoklę Vilniaus vyskupui priklausančiam Labanoro dvarui kaimas mokėjo medumi ir vašku. Jau tuomet Stripeikiai garsėjo bitininkyste. Senovinės bitininkystės muziejus pradėtas kurti 1978 metais, Tauragnos upelio pakrantėje, buvusioje sodyboje. Muziejaus sumanytojas, įkūrėjas Bronius Kazlas. Jo pastangos ir atkaklumas lėmė, jog...
Trukmė: 15 min. Atstumas: 2.9 km
Varniškių ąžuolas
Paprastasis ąžuolas (Quercus robur). Kamieno apimtis - 5,7 m, aukštis - 22 m. Amžius - virš 400 m.
Trukmė: 20 min. Atstumas: 4 km
Daunorių Švč. Jėzaus Širdies parapijos bažnyčia
Istorija pasakoja, jog 82 metų itin pamaldus kaimo ūkininkas Justinas Vitkauskas 1925 m. būsimiems maldos namams dovanojo 39 su trupučiu ha žemės. 1933–1934 m. pastatyta dabartinė medinė bažnyčia – liaudies architektūros formų, stačiakampio plano, vienabokštė, modernaus stiliaus. Bažnyčios interjeras įrengtas 1935 m. Pagrindinis altorius – Lietuvoje retas art deco stilistikos su ankstyvosios kūrybos lietuvių skulptoriaus Bernardo Bučo skulptūra Jėzaus Širdis. Bažnyčios šventoriuje stovi 2000 m. atidengtas dr. Romualdo Šimkūno stogastulpis skirtas žuvusiems partizanams atminti.
Trukmė: 25 min. Atstumas: 6 km
Etnografiniai kaimai: Vaišnoriškė
Šios gyvenvietės įsikūrimą lėmė savotiška tuometinė jos geografinė padėtis. Per kaimą ėjo senasis Tauragnų – Braslavo vieškelis. Ten, kur vieškelis kerta Būkos upę, dešiniajame krante stovėjo sena smuklė, minima jau 1765 m. Pirmoji gyvenamoji sodyba čia įsikūrė 1830 m., vėliau išaugo dar keturios. Kompaktiškos sodybos išdėstytos Būkos upelio kairiajame krante.
Trukmė: 10 min.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 1.7 km
Etnografiniai kaimai: Strazdai
Manoma, kad Strazdai pirmą kartą paminėti Breslaujos dekano bažnyčių vizitacijos knygoje 1783 m. Balošekulio vardu. 1798 m. Ažvinčių dvaro inventoriuje jau aprašyta gausi miško sargo Jurgio Strazdo šeima. Šios pareigos buvo perduodamos iš kartos į kartą, o kaimelis gavo dabartinį pavadinimą. Apylinkėje kaimas garsėjo savo klojimo teatru. Vienu metu tai buvo netgi savotiškas „kultūros centras“. Strazdų kaime 1951 m. balandžio 11 d. žuvo 7 Vytauto apygardos "Lokio" rinktinės partizanai, vadovaujami Balio Vaičėno-Liubarto. Jiems atminti Strazdų kaime pastatytas...
Trukmė: 10 min.
Trukmė: < 10 min. Atstumas: 1.3 km
Etnografiniai kaimai: Šuminai
Istoriniuose šaltiniuose Šuminai pirmą kartą paminėti 1784 m. Pabaluošės vardu, nors spėjama, kad pirmoji sodyba čia atsirado daug anksčiau, nes kaimas dar 1554 m. priklausė Ažvinčių dvarui. Dar kaimas vadintas Užbaluošiu, Smalaiškėmis, Smalgiškėmis. Vėliau kaimą imta vadinti jau pagal gyvenančių šeimų pavardę. Įdomu, kad ir dabar visi kaimelio gyventojai turi Šuminų pavardę. Kaime auga apie 200-300 m. senumo pušis, daugybė klevų, todėl kaimas ypač gražus rudenį. Šuminų kaimelis įžymus dar ir tuo, kad jame buvo filmuojamas garsusis filmas apie Tadą Blindą.
Trukmė: 15 min.
Trukmė: 45 min. Atstumas: 11 km
Gaveikėnų vandens malūnas
Malūnas pastatytas XIX a. antrojoje pusėje. Malūno pastatas vieno aukšto, su rūsiu ir pastogės patalpomis. Jame išliko dalis senosios malūno įrangos. Nuo 2007 m. malūno pastatas priklauso Vilniaus archivyskupijai.
Trukmė: 15 min. Atstumas: 3.4 km
Lankytojų centro ekspozicija Palūšėje
Pagrindinė ekspozicijos tema – „Ežerų žmonės“. Joje galima sužinoti tiek apie senuosius, tiek apie dabartinius žvejybos būdus, apie sielių ir karvių plukdymą. Aukštaitijos nacionalinio parko lankytojų centro ekspozicija orientuota į įvairaus amžiaus lankytojus. Čia apsilankius bus lengviau pasirinkti maršrutą tolimesnei pažinčiai su parku. O kol tėveliai planuos maršrutą, jų vaikai galės pasitreniruoti „gaudydami“ žuvį arba „įžiebdami“ signalinę ugnį. Lankytojų centro darbo laikas: spalio-balandžio mėn. - pirmadieniais-penktadieniais nuo 8 iki 17 val. gegužės...